Notice: Undefined index: hide-amp-tags-bulk-option in /home/deb49139/domains/fysiocouperus.nl/public_html/wp-content/plugins/accelerated-mobile-pages/templates/features.php on line 4559
Liesklachten | Fysiotherapie Couperus

Liesklachten

In de dagelijkse praktijk melden zich regelmatig mensen met pijnklachten in een van de liezen. Niet goed kunnen opstaan vanuit een stoel, moeite hebben rechtop staan en/of lopen vanwege de pijn, zijn klachten die vaak genoemd worden. In eerste instantie wordt vaak gedacht aan slijtage, ook wel artrose, vooral als het iemand ouder dan 50 jaar betreft. Liesklachten kunnen voorkomen bij jong en oud. Als de klachten aanwezig zijn bij jongere mensen, dan is de waarschijnlijkheid van artrose als oorzaak niet aannemelijk.

Pijnklachten in een van de liezen kunnen meerdere achtergronden hebben. In de fysiotherapie hebben wij vooral te maken met deze klachten als gevolg van artrose in de heup of een peesontsteking van een heupspier aan de binnenzijde van het bovenbeen. Pijn en beperkte bewegingsmogelijkheid van een heupgewricht zijn niet altijd een symptoom van artrose in de heup.  De achtergrond kan echter ook gelegen zijn in een stoornis van een bekkengewricht. Als oorzaak voor het ontstaan van liesklachten kan een overbelastende zithouding aangemerkt worden. Die ziet men vaak bij mensen met een zittend beroep, maar soms ook na een lange vliegtocht. Incidenteel ook na een val op een bil, denk bijvoorbeeld aan de liesklachten bij voetballers.

Om vast te stellen of er sprake zou kunnen zijn van een verstoord functioneren van een bekkengewricht kunnen diverse bewegingstesten worden uitgevoerd. De hele bewegingsketen waarin dit gewricht en de heup bewegen wordt getest, waarin onder meer het functioneren van de wervelkom wordt  beoordeeld. Afwijkend functioneren van “onderdelen” in de keten kan als oorzaak voor de liesklachten gezien worden.

In het algemeen zijn vastgestelde functiestoornissen goed behandelbaar door middel van manuele therapie, aangevuld met huiswerkoefeningen en leefregels. Regelmatig is het resultaat van de behandeling, die volkomen pijnloos is, heel spectaculair. Onmiddellijke pijnvermindering is geen uitzondering. Meestal zijn enkele zittingen noodzakelijk om tot een stabiel resultaat te komen. Voor meer vragen of liesklachten kunt u contact opnemen met onze manueeltherapeut Fons Smit.