Acupunctuur

Acupunctuur is een onderdeel van de Traditionele Chinese Geneeskunde. Deze geneeswijze bestaat al duizenden jaren en heeft zijn oorsprong in China. Een van de belangrijkste principes is de holistische benadering, de mens wordt als een geheel gezien en onlosmakelijk van zijn omgeving. De levensenergie, de QI , in het lichaam, stroomt door de meridianen. Binnen de acupunctuur is sprake van 12 hoofdmeridianen, die gekoppeld zijn aan de interne organen in het lichaam van de mens. Op deze meridianen liggen de speciale acupunctuurpunten. Het kan zijn dat door positieve of negatieve invloeden de energiestroom blokkeert of uit evenwicht wordt gebracht. Als de energiestroom uit evenwicht is, kan dat gevolgen hebben voor lichaam en geest, er kan een ziekte ontstaan. Tijdens de behandeling worden er dunne naalden op de speciale acupunctuurpunten geplaatst. acupunctuur zorgt er voor dat de energie weer gaat stromen zodat blokkades kunnen worden opgeheven.

Voor welke klachten?
De Wereld Gezondheids Organisatie (WHO) van de Verenigde Naties, heeft in 1979 een lijst gepubliceerd met aandoeningen, waarbij acupunctuur als geneeswijze kan worden toegepast. Enkele aandoeningen zijn:

• Allergieën: hooikoorts, astma, bronchitis en voedsel
  • Gewrichten: pijnklachten, stijfheid, artrose, artritis, reumatischeklachten, tenniselleboog, ontstekingen, RSI
  • Huidproblemen: eczeem, psoriasis, gordelroos, jeuk en transpiratieproblemen
  • Hoofd: hoofdpijn, migraine en aangezichtspijn
  • Interne klachten: hoge of lage bloeddruk, overgewicht en vermoeidheid
  • Keel- neus- oor problemen: heesheid, brok in de keel, slikklachten, ontstekingen, chronische verkoudheid, tranende ogen, droge ogen, branderigheid en vlekken voor de ogen
  • Luchtweg: astma, bronchitis, hyperventilatie
  • Maag/darm klachten: slechte eetlust, obstipatie, diarree, opboeren, misselijkheid en maagpijn
  • Mentale stoornissen: slapeloosheid, spanningsklachten, burn-out, stress, veel dromen, rusteloosheid, lusteloosheid en schrikachtigheid
  • Gynaecologische klachten: menstruatieklachten, PMS, overgangsklachten en vruchtbaarheidsproblemen
  • Neurologie: hernia, ischiasachtige klachten, aangezichtspijn en CVA
  • Urinewegen: blaasontsteking en incontinentie
  • Verslavingen: rookverslaving en eetverslaving

Heeft u een van deze aandoeningen? Dan kan acupunctuur voor u een goede therapievorm zijn.  Voor meer informatie over acupunctuur, bezoek de website van onze collega Koos Ligthart. Hij werkt iedere Woensdagochtend bij ons op de praktijk.